Tankeläsaren av Kristin Cashore

Titel: De utvalda - Tankeläsaren.
Originaltitel: Graceling.
Serie: De utvalda/ Graceling Realm.
Författare: Kristin Cashore.
Orginalspråk: Engelska.
Utgivningsår: 2008.
Genre: Fantasy, YA, Romans, Sci Fi fantasy.
Antal sidor: 479
Handling: Hon var bara åtta år gammal när hon dödade en man första gången. Tio år senare tvingas Katsa fortfarande hota och döda människor åt kungen. För hon är en av de sju kungadömenas särlingar - född med en särskild gåva som kungen har rätt att utnyttja. 
Katsa är slagkämpen som ingen kan besegra. Allt förändras när hon möter prins Po - han är mystisk, svårslagen i strid och har ögon som ser rakt igenom henne... Han förstår henne som ingen annan, men vad döljer han. En farofylld färd tar sin början och Katsa får uppleva sådant hon inte trodde var möjligt. Bottenlös ondska, trofast vänskap och kärlek så stark att den skrämmer henne.
 
Min åsikt: Jag tycker att boken är helt okej, till och med bra. Inte en ny favorit, men en väldigt bra bok ändå. Jag har länge velat läsa den här boken men inte riktigt fått tummen ur. Därför tog jag med den till Kroatien och läste den på tre dagar där. De nära femhundra sidorna är spännande och man vill hela tiden vända blad så att man får reda på vad som händer. 
Jag gillar världen och den är väl uppbyggd. Det finns en karta i början av boken och man förstår hur de sju kungadömena förhåller sig till varandra med mera. 
Jag tycker att man lärde känna karaktärerna riktigt bra. Jag älskar Po, han är defenitivt min favoritkaraktär i den här boken. Jag gillar Katsa också, men Po är absolut bäst.
 
 
Linnéa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0